Jag minns veckan innan min blogg skulle starta. Hugo som då var ägare för portalen hade ett pepp talk med mig. ”Paula att driva en blogg kommer att kräva mycket tid utav dig. Det är viktigt att du uppdaterar så du kanske redan nu ska börja skriva lite så att du hinner med i tempot nästa vecka när bloggen öppnar”. Det Hugo inte visste var att jag redan då hade en anteckning med ”blogg idéer”. En anteckning full med stödord som förmodligen bara jag förstod. Sen 2012 har jag arbetat med sociala medier på heltid. Visst gav Hugo mig en snålskjuts in men jag ser ändå dessa 10 år som min egen förtjänst. Nu kanske inte du drömmer om att sadla om och bli en infläänser men du kanske vill få verktyg till att lyckas med sociala medier med en sidoverksamhet eller så är SoMe en puck på jobbet. Här kommer mina sex bästa tips att lyckas: -Nischa dig Jag föddes in i en nisch på sociala medier. Portalen hette ”vimedbarn” och jag var gravid i vecka 12 när jag startade bloggen. Jag har varit en gravidbloggare och mammabloggare. Det kändes som att jag var en utav dom första och nu när i princip alla profiler har småttingar känner jag mig som en senior med mina skolbarn😂. Min utveckling inom nischandet har följt livets utveckling. Jag har alltid vågat visa mig transparent och sårbar. Vågat visa mig mänsklig trots en stor följarskara. Återkommande teman i min kommunikation är vardag, pussel, rädslor, styrkor, tankar, träning, hälsa, skönhet och matlagning. Ett kvitto på att jag har lyckats är att mina förfrågningar rör dessa ämnen. Jag skulle bli mycket förvånad om ett företag som sysslar med måltidsersättning skulle höra av sig till mig och fråga om jag var intresserad av ett samarbete. Då skulle jag direkt tänka att företagets marknadsansvarige gjort ett uselt jobb med att kolla upp fakta! -Var trovärdig Att vara trovärdig är jätteviktigt. Våra dina följares förtroende med omsorg. -Lägg ner tid ”Försörjer du dig på att endast lägga ut en bild och skriva lite text”. Förut kunde jag känna mig förminskad när jag mötte andras frågor om vad jag sysslar med. Med åren har jag växt in i mitt jobb och bröstar det med en helt annan pondus. Det ligger definitivt mer jobb än att bara ta en bild och skriva lite text. Jag har valt mina nischer och har min värdegrund i min kommunikation och det är sällan jag bryter det mönstret. Det ligger i mitt intresse att ta reda på fakta om min målgrupp, jag är ständigt lyhörd och kikar på vad branschkollegor skriver/säger och jag gör mitt yttersta för att vara kreativ men samtidigt människa för att vecka efter vecka kunna producera värdefullt content. Nu på senare år har jag anställt Mikaela som är min fotograf och koordinator. Hon avlastar mig massvis och tillsammans blir vi ett radarpar mot kunder som arbetar mig med/oss. -Ge värdefullt content Skrev ovan om värdefullt content, och vad är det? Jag ser det som att du och andra av helt fri vilja klickar sig in här och väljer att följa mig på instagram. Då vill jag ge något av värde tillbaka. Jag vill i min kommunikation träffa dig på ett eller annat sätt så att du känner ett värde under dom sekunder/minuter du väljer att lägga ner tid på hos mig. Mitt tankesätt kräver god planering som jag också tror är A och O för att lyckas. Ungefär 4/5 femtedelar vill jag ska vara värdefullt content så sparar jag den sista femtedelen till ”just nu”, humor och utfyllnad. -Involvera & interagera Om jag skulle starta något nytt så skulle jag vilja ha målgruppens input och den kan du få väääldigt enkelt via instagram. Ponera att man ska starta en restaurang och är precis i början. Genom att involvera och interagera med potentiell kund kan man få fram en stark meny. Våga använda frågefunktionen och omröstningen! Jag och Hugo startade ett eget konto för vår framtida renovering på IG. När den väl drar igång kommer mycket i vår tillvaro att handla om det. Men det kanske inte är alla som är intresserade utav det så det kändes bäst att skapa ett sidokonto så blir inte renoveringen påträngande för dom som inte vill följa den resan. -Utbilda dig Jag har lärt mig massor under dom här åren. Jag har också gått kurser, bland annat en på Berghs. Den bästa guideboken på marknaden är den här, skriven av Alexandra Bylund. Jag personligen har funnit massor med inspo & tips ur boken! Här kommer t.ex. 7 anledningar till att ditt varumärke borde finnas på sociala medier: