Oh lord vad det stormat i influencervärlden senaste tiden! Jag hajade till i veckan när jag sig rubriker om Isabella Löwengrip och fastnade speciellt vid det här uttalandet: “Jag tror att hela branschen har kommit till en punkt där man har börjat ifrågasätta influcermarketing. Jag tror att det här var första kraschen”. Det fick mig nästan att sätta kaffet i halsen och jag vill bara skrika ”nähä!” rakt ut som om jag vore Tiki när Molly retas. Jag tycker det var ett oschysst uttalande mot oss branschkollegor när problemet inte ligger i branschen utan i hur hon valt att göra med sina egna kanaler. Jag tror absolut inte influencer marketing är på väg bort, att influencers är en ”mättad bransch” som ifrågasätts och att det här är den första av många kraschar. Det låter som undanflykter i mina öron. Jag tror dock branschen har kommit till den punkten när man inte längre kan smussla och skarva utan kräver samma transparens som i andra kanaler för marknadsföring. Branschen har blivit så etablerad att det kommer bli ett bortfall av dom som inte "sköter sig" eller hur man ska säga. Influencer marketing är ständigt på uppgång och även om det kan vara svårt för vissa att tro på så är det ett kostnadseffektivt och bra att att göra reklam på. Om man gör rätt matchning och om man är transparent. Nu utgår jag självklart från mig själv och mina lärdomar i den här branschen men jag tycker det är A och O att dels bara göra samarbeten man känner passar med sitt varumärke och sen att vara transparent. Transparent både mot läsarna och mot samarbetspartners. Jag tar alltid skärmdumpar på min statistik i Google Analytics, finns på bloggportalen med mina siffror öppet och tar skärmdumpar på all statistik på Instagram. Det är inga konstigheter och inga svårigheter. Jag är inte den största och har inte miljoner följare men jag är banne mig stolt över varenda en av mina följare/läsare och den statistik jag kan visa upp! På Google analytics kan man se hur många sidvisningar jag har, hur många unika besökare, hur länge folk är inne på bloggen osv. I sponsrade inlägg kan jag få ut statistik på hur läsningar, visningar osv det specifika inlägget fått. Inga konstigheter att mäta! Sen är det viktigt att ha koll på vad en unik besökare är - det är en unik IP-adress så det kan mycket väl vara så att en besökare går in på bloggen via datorn hemma och sen på mobilen ute på stan - då blir en besökare 2 unika besökare. Det tycker jag också är viktigt att vara transparent i mot kunder (och också kundens ansvar att ha koll på ex. Google Analytics som är ett väldigt vanligt verktyg idag, alla mediaköpare borde ha koll på det om ni frågar mig). Jag tror den största svårigheten när det kommer till att mäta resultat i kampanjer med influencers är att företagen inte själva riktigt bestämt vad de är ute efter. Jag har märkt att vissa tycker att influencers är "inne" så då ska man köra på det men man vet inte riktigt varför. Om de vill skapa igenkänning av dom, göra sälj, marknadsföra en ny produkt osv. Många vill ha ALLT och det är då det kan bli svårt att mäta. Om man vill driva sälj är till exempel det bästa att ha en kampanjkod så man kan se exakta antal köp. Vill man skapa igenkänning av varumärket är det räckvidd man vill åt och då kollar man kanske hellre på sidvisningar och unika besökare. Jag ska inte nörda ner mig för mycket men jag tror utmaningen för företagen är att vara mer strukturerade i sina köp och ha tydliga mål med kampanjerna. Och självklart begära ut statistik som går att få ut. Jag tycker inte man kan gömma sig bakom att influencer markering är ”så nytt” och mystiskt längre utan jag ser det som rätt etablerat nu! Jag är otroligt tacksam över att jag har möjligheten att jobba med det här och det möjliggörs av er, mina läsare. Det är jag ödmjuk inför och jag har ständigt vetskapen om att det en dag kan vara över. Jag kan inte hänga mig kvar som influencer för all framtid och mina läsare kan försvinna från en dag till en annan. Jag försöker självklart jobba för att det inte ska hända, jag försöker hålla min uppdatering vid liv och göra varierande innehåll, jag försöker tänka kreativt i mina samarbeten för att det ska kännas kul för er och tackar nej till sånt jag inte gillar och inte tror skulle vara kul för er. Men om det skulle vara så att min blogg rasar tror jag inte det är för att branschen är mättad - då är det helt jag som inte lyckats nå ut till er. Jag tycker det är viktigt att behålla fötterna på jorden och vara tacksam för det man har och inte alltid sträva efter att nå höjder inga annan kommit till. Något jag vet att ni vill att jag ska bli bättre på är att svara på kommentarer, jag tar ofta upp kommentarer i blogginlägg och ser det som att det blir en kommunikation på det viset men samtidigt hör jag vad ni säger. Jag ska försöka bli bättre på korta svar direkt i kommentarerna istället, jag ska jobba på det!