Såg ni att Isabella Löwengrip blivit fälld för att ha ljugit i ett samarbetsinlägg med Ellos? Med tanke på att det handlar om ”min bransch” tycker jag sånt är superintressant att läsa och att gå till mig själv; hur gör jag själv? Finns det något jag kan ta lärdom i här? När jag samarbetar med klädföretag har jag nog faktiskt ingen större insyn i exakta innehållsförteckningen på tyger. Jag skriver i och för sig sällan om vilket material plagget är i tror jag? Och om jag nu hade fått såna usp:ar att lyfta från företaget så utgår jag nog från det materialet som företaget skickar i sin brief. Jag utgår från att det dom skickar är korrekt. Kanske borde jag vara mer kritisk men jag har nog inte haft anledning att vara det än så länge. I samarbeten så brukar som sagt företaget, efter att vi kommit överens om upplägg och utsträckning på samarbetet, skicka en brief med all info för samarbetet. Det kan vara bakgrundsinformation om företaget, vad dom vill lyfta för produkt/tjänst och om det finns särskilda punkter dom vill att jag ska fokusera på. Sedan kan jag komma med inputs på briefen om det är något som inte känns OK för min del eller förslag på ändringar. Även om ett företag vill att jag ska lyfta något specifikt så känns det inte alltid helt naturligt för min del och då bollar jag tillbaka vad jag hellre vill lyfta. I mina samarbeten vill jag använda mig av tjänsten/produkten naturligt innan jag gör reklam för den och jag vill också få lyfta sådant som jag genuint tycker och tänker och kan stå bakom. Så ibland blir det lite pusslande fram och tillbaka innan alla parter är nöjda. Men där känner jag att det är mitt ansvar att få till ett samarbete som känns bra i magen, i och med att jag inte kan ”gömma” mig som avsändare utan går ut med reklamen med mitt namn och ansikte. Det är det som är den stora skillnaden i till exempel bannerreklam som dyker upp på bloggen som annonser - den har ingenting med mig att göra utan är typ som en reklam i en tv-reklam mitt i Let’s Dance. När det är ett inlägg från mig så står jag för den med mitt ”anseende” eller vad man ska säga. Jag ska inte svära på något här med risk för att mitt minne är helt åt skogen men jag tror inte företag generelt brukar vilja lyfta exakta material så ofta. Ibland kanske man vill lyfta att ett plagg är mjukt och skönt eller liknande men just materialvalet brukar inte vara så vanligt? Och om ett företag skulle skriva att det är en ”tröja i kashmir” så skulle jag nog inte dubbelkolla lappen på plagget utan lita till företaget. Men då har jag ju också fått den infon skriftligen så det är lätt att peka på all dialog oss emellan. Och om det nu skulle vara så att samarbetet handlade om att få ta fram en egen kollektion med mitt namn på skulle jag nog sätta mig in ordentligt i allt rörande materialval och färger och hela köret. En egen kollektion är ju mer än att bara få en brief och produkter hemskickade och det roliga i arbetet med att få ta fram något ”eget” inkluderar ju också att ha koll på vad det är man tagit fram.