Mitt inlägg om Black Friday väckte känslor hos många och jag vill bemöta ett påstående jag blir så himla trött på, det fanns bland annat i den här kommentaren: "Så dubbelt när det kommer från dig. Lite som att Kina skulle prata om demokrati. Det enda du gör, gång på gång, är att visa alla dina nya köp -black friday eller inte. Allt handlar om konsumtionshets och konstant pumpar du ut rabattkoder och samarbeten för att i slutet av dagen så är ”influencers” inte något annat än just en reklampelare som får betalt för att lura på andra skit. Så nej, att folk shoppar några saker under Black friday en dag om året är inte problemet. Att du, liksom dina reklampelarkollegor, gör det 365 dagar om året -DET är problemet." Jag är så trött på det här med att influencers "bara är reklampelare". Jag kan inte uttala mig om mängden samarbeten andra gör men majoriteten av mina inlägg jag gör är INTE reklam. Inlägg jag INTE får betalt för att skriva. Jag gör samarbeten med företag jag gillar och varor/tjänster som jag gillar. Jag tackar nej till en massa samarbeten, jag hade kunnat mer än dubbla min fakturering på ett kick om jag sa ja till allt som landar i inkorgen. Men det skulle jag aldrig göra för jag VILL faktiskt inte tipsa er om saker jag inte själv gillar. Och jag vill inte vara "bara en reklampelare". Ja jag gör reklamsamarbeten men att reducera mig till en reklampelare tycker jag är tröttsamt. Säger man likadant till tidningen mama? Som har massor av artiklar, tips, intervjuer m.m. men också massor av annonser och produkttester från företag. "Usch, tidningen mama är bara reklampelare som hetsar om konsumtion!" Nej, för där har man någon slags respekt för att redaktionen som skriver artiklar måste få in lön och det kommer både från konsumenten som köper tidningen men också från annonser. I mitt fall så finns det ingen konsument som betalar för att läsa utan det är annonser som möjliggör mina kanaler. "I samarbete med ett glas vatten och lite dagsljus!" Jag gjorde en snabb koll i arkivet för att kolla min "packningsgrad" gällande samarbeten, jag kollade på november månad. Som ni alla säkert vet vid det här laget är det nu i november och december det är som mest samarbeten. I november publicerade jag 87 inlägg här på bloggen. Av dem så var 2 inlägg rena samarbetsinlägg, 3 inlägg innehöll annonslänkar och så hade jag ett inlägg där det var ett samarbete på Instagram men jag la upp på bloggen också. Där jag alltså inte hade med att jag skulle göra blogginlägg i mitt avtal men tyckte innehållet passade för bloggen med recept på ingefärsshot så då la jag upp det här också och skrev att det var ett IGsamarbete. Det här innebär att 2,30% av mina inlägg i november var rena samarbetsinlägg. Och om man räknar ihop allt med annonslänkar/IGsamarbetet så blir det 6,90% av inläggen som var någon form av reklam. På Instagram är jag inte lika flitig med många inlägg. Där la jag upp 45 inlägg under november och av dem var 5 st samarbeten. Det är mer samarbetsinlägg på IG och det blir 11,11% av inläggen som var köpta. Högre än på bloggen men fortfarande inte farligt högt enligt mig? Majoriteten av inläggen jag skriver är som sagt inte köpta utan jag anstränger mig för att hitta på innehåll som ska tilltala alla som följer mig. Träningsinspo från mina träningspass, recept jag hittat och testar på, funderingar kring livspusslet eller aktuella händelser, uppdateringar från mina dagar, fixar frisyrer med en annan profil för att få till kul tips till er osv. Jag planerar in plåtningar med min assistent/fotograf för att göra snyggt material med till exempel bullrecept och tricks för extra bra bullar - en kostnad jag står för själv i företaget! Sen är det klart att varumärken och företag syns i många av mina inlägg ändå. Inte för att jag får betalt för det utan för att jag lever ett liv och möts av intryck och produkter som alla andra. Som Pippi-teatern vi var på, den var inget samarbete utan biljetter vi köpte själva. Sen tipsar jag om den som förälder då den var uppskattad av barnen! Jag köper saker jag är nyfiken på, som CAIA-paletten jag ville testa (ja den var rätt dyr men i mitt tycke prisvärd eftersom den har så många nyanser!). Ibland föregår jag frågan jag vet kommer komma med att berätta vart saker är ifrån. Som i det här inlägget där jag tipsade om barnböcker. Då skriver jag att bokhyllan är från miniroom eftersom det ALLTID kommer frågor om det. Nej jag vet att ni som tycker som kommentaren ovan antagligen inte kommer ändra uppfattning av det här inlägget heller. Jag hymlar inte med att jag gör samarbeten och att jag tjänar pengar på dom men jag vidhåller att jag väljer mina partners med omsorg och att jag anstränger mig för att variera mitt innehåll, se till att det nästan alltid finns något nytt att läsa och hålla en jämn aktivitet här. Jag konsumerar både som "influencer" och som privatperson och det är klart det finns med i mina kanaler men att reducera mig till en reklampelare, det går jag inte med på!