Ni har säkert inte missat den stora snackisen med "influencerutbildning" i gymnasiet. Vissa verkar tycka det är rena rama katastrofen men själv tycker jag det är ett smart sätt att uppdatera skolan och locka elever till just den utbildningen. Själva kurserna är inte så annorlunda från medieprogram som funnits länge och jag tror influencer är ett jobb som är här för att stanna. En del säger att influencer inte är ett riktigt jobb men då undrar jag: varför är det ett jobb att jobba på en PR-byrå, ett mediehus eller med tv-reklam men inte att vara influencer? Det samtliga eftersträvar är att nå en publik med ett budskap och influera publiken. Något jag tror spelar in i att folk inte tar seriöst på oss influencers är att det fortfarande känns ganska "mystiskt", vad GÖR vi egentligen, HUR tjänar vi pengar och HUR går det till när vi samarbetar med företag? Och även att en del håller på med ex. smygreklam och liknande. Nu kan jag inte prata för alla men så här jobbar jag: Jag har ständig dialog och möten med mitt nätverk - LOPPI. Vi hörs regelbundet och pratar om min trafik, bollar aktuella ämnen och förfrågningar och kollar läget allmänt. Det här är mina vanligaste jobbmöten och de handlar om hur jag utvecklar mina kanaler. Vi sätter upp planer för hur jag vill jobba, följer upp och har en ständig dialog. Jag får förfrågningar från olika företag och börjar med att ta ställning till dem - är det här ett företag jag vill jobba med? Klickar det med hur jag vill att mitt varumärke ska vara? Hur stor frihet får jag att anpassa inläggen utifrån mitt sätt att se på företaget? Något jag verkligen uppskattar är att jag idag har möjlighet att tacka nej till samarbeten som inte känns helt 100. Det betyder inte att jag tycker illa om företaget eller liknande men att jag kan anpassa samarbetena till det jag tycker känns kul, spännande och rimligt för mina kanaler. Jag tror många, främst mindre influencers, tackar ja till allt för att få in pengar till hyran och det förstår jag men personligen tycker jag det avspeglas i resultatet sen. Det ska vara trovärdigt och aktuellt för mina följare - annars får det vara. Med det sagt har jag också gjort samarbeten som inte känns helt rätt just för att det varit en bra peng. Men nu vågar jag tacka nej och vänta in "the perfect match". De roligaste samarbetena enligt mig är de företag som vågar satsa långsiktigt och har en hel årsplan eller liknande, Silja Line var ett sånt samarbete som vi hade över helt år och vi hade så kul på vägen! När ett samarbete är satt börjar vi oftast med ett möte med företaget, i alla fall när det är lite större kampanjer. Då får de presentera sig närmre, berätta om sin vision för samarbetet och jag min. Här kan vi oftast mötas och få en bra känsla för varandra och för hur samarbetet kan se ut. Sen börjar arbetet och alla deadlines sätts ut. På LOPPI jobbar vi på ett väldigt strukturerat och transparent sätt vilket jag uppskattar i jobbet. Jag har en kontaktperson för sälj och en för det redaktionella. Här börjar det skickas briefer till och från kund, min kontaktperson går igenom att allt ser bra ut, jag får briefer som jag sen börjar jobba utifrån, jag skickar utkast på allt material som min kontaktperson kollar igenom och skickar till kund för korr, eventuella korr görs och sen publiceras allt. Efter det följs det upp med statistik på läsningar, engagemang och annat. Ett inlägg på bloggen kanske känns som något man bara kastar upp men det är många personer och mycket tid inblandat som inte syns utåt för läsaren. Utöver samarbeten är det ofta jag blir bjuden på olika events och liknande. De är bra både för att nätverka med företag, andra influencers och för att hålla mig uppdaterad om vad som händer i den här världen. Jag försöker överlag hålla mig uppdaterad om vad som händer för att hela tiden kunna skapa content till bloggen och Instagram. Ibland tar det tvärstopp och då tänker jag "vad tusan ska jag skriva som jag inte redan skrivit?", då är det en utmaning att få till inlägg som är intressanta och engagerande för er. Så det kräver att man gör saker för att kunna ha något att skriva om. Jag uppdaterar ju om mitt liv och ibland är det dötrist - hjälp vad gör man då? Jag dokumenterar min vardag. Det kanske också låter fjantigt men det gäller att alltid ha ett visst tänk om att ta bilder när man gör saker, det går inte att vara helt "bara" i nuet utan du behöver tänka på "det här är bra material". Att skriva inlägg om sin dag och ha noll bilder är no-no. Att arbeta som influencer gör att man skapar ett stort kontaktnät och ger en frihet att skapa sitt egna tack vare stora plattformar. Se Kenza och Isabella Löwengrip t.ex. Mitt jobb gör också att jag kan och har tid att fokusera på annat. Perfekt att plugga och ge den där extratiden till barnen. Med det här inlägget vill jag inte påstå att jobbet som influencer på något sätt är ett viktigare eller jobbigare jobb än något annat. Det är inte lika fysiskt utmanande som att jobba inom vården och behöva stressa mellan patienter eller lika ansvarsfullt som att jobba på socialtjänsten exempelvis. Men det är ett jobb och det är ganska stressigt rent psykiskt. En stor skillnad mellan ett vanligt jobb och det här jobbet är just hur folk bemöter en när man har vissa funderingar. Hur många får höra "stäng din mun nästa gång du ska gnälla över att du går in i väggen med tanke på hur priviligerad du är. Löjligt och näst intill vidrigt" när man pratar om stress på jobbet? Jag tror inte många skulle säga så till en kollega i fikarummet till exempel. För mig är respekt för andra i bemötandet a och o och visst kan man kritisera andra men jag försöker alltid vara trevlig när jag framför den. Men det sagt så är det här livet som influencer självvalt och allt det som ibland kan kännas övermäkigt eller jobbigt kompenseras upp av allt det bra. Jag tror inte jag kommer jobba som influencer resten av mitt yrkesliv men det kommer vara en fantastisk arbetstid att se tillbaka på.