Jag såg på Bloggbevakning att det har varit ett riktigt lurendrejeriföretag som gjort reklam hos flera influencers, som Isabella Löwengrip. Det har varit någon slags rakapparat där det som influencerna visar upp i sina inlägg inte alls är vad köparna sen har fått hem, om dom ens fått hem något! Alltså snacka om mardrömsscenario! Jag försöker tänka hur jag skulle reagera om det vore jag och vilket ansvar jag har som influencer när det kommer till samarbeten. Om jag förstått det rätt utifrån Bloggbevakning har alla som marknadsfört det här företaget bara tagit bort sina inlägg och inte sagt något mer kring det. Det tycker jag känns riktigt ruttet! När jag jobbar med samarbeten gör jag det nästan alltid med varumärken jag känner till och använder mig av sedan tidigare. Dom känner jag mig trygg med att jag kan rekommendera av hela mina själ och att det går hand i hand med mig som "varumärke" - för det är ju saker/tjänster jag använt även innan samarbetet! Sen jobbar jag också med för mig nya företag. Det kan vara företag som kontaktar mig direkt eller gå via någon portal och gör en förfrågan. Där kan jag få upp ögonen för produkter och tjänster som jag inte använt tidigare men som jag klickar med. Där får ni upptäcka varumärket med mig och jag tycker inte det behöver vara negativt men det kräver också en back ground check. Jag vill helst träffa representanter för företaget jag ska jobba med, för att vi båda ska lära känna varandra och få en känsla för mig som person och dom som företag. Klickar vi och våra värderingar? Känns det som ett vettigt företag och gillar jag produkten? Det är lättast att känna av IRL enligt mig. Men ibland sker allt digitalt och det går också an men då vill jag verkligen få testa produkten och läsa in mig lite på företaget. När jag gör ett samarbete med ett företag så är det inte bara att skriva ett litet inlägg och så fakturerar jag utan det dom får är ju att använda mig som ansikte utåt för dom. Jag lägger mitt förtroende hos er på dom och det är mycket värt! Där vill jag inte att det ska bli fel. Jag har gått på mina missar tidigare i karriären men dit jag kommit idag, där är jag selektiv! Jag vill gärna göra samarbeten men då ska det vara med sånt jag verkligen kan stå bakom! Jag tackar hellre nej till en fet faktura än gör något jag känner inte funkar för mig på riktigt. Jag tänker att det måste blivit någon miss mellan influencerna och säljbolagen? Eller hur kan det gått så tokigt? Kanske har företaget visat upp en bättre yta än den som sen kommit fram. Jag vet inte... misstag kan väl hända alla? MEN det som är viktigt då tycker jag är att stå för sitt misstag. Inte bara plocka bort och låtsas som det regnar. Då tycker jag det vore bättre att säga att "det har kommit till min kännedom att företaget jag gjorde reklam för inte är vad de sagt att det är och jag kan inte stå bakom dom och deras produkter. Därför har jag plockat ner mina inlägg och avslutat samarbetet. Jag beklagar om ni hunnit göra köp men uppmanar er att vända er till konsumentverket om något går på tok!". Då tycker jag ändå man tar sitt ansvar som influencer. Hur tänker ni? En miss jag gjorde tidigare i år var när jag fick hem ett pressbud med tights. Jag provade dom och störtgillade hur de satt och att de var billiga så jag tipsade om dom på instastory. Det jag inte visste var att det var en prenumeration man skrev upp sig på om man handlade och det fick jag veta via mina följare. Visserligen stod det i deras villkor som man accepterade att det var en prenumeration så köparna har själva ansvar att faktiskt läsa villkoren men om jag hade vetat om det själv hade jag antingen inte lagt upp något alls eller skrivit ut att det är en prenumerationstjänst. Det var inget samarbete så därför var jag inte så noga med efterforskningar, det var min miss! Som sagt, att fela är mänskligt och alla gör vi misstag. Men oavsett om du gör fel mot dina närmsta eller som avsändare av en stor blogg så borde du äga ditt misstag och stå för det. Försök inte skyffla undan det utan erkänn missen. Det tycker jag är strongt!