Efter resor känns det alltid bra att komma tillbaka till rutinerna och för mig ligger rutinen mycket i gymmet. Att få till träningen på hemmaplan. Jag tränar både på Ignite men har också kort på SATS där jag river av mina egna pass. Häromdagen hajjade jag till när jag förbi den här affischen: Den här kampanjen triggade något i mig och kändes så problematisk i mina ögon. Jag har ju resonerat kring ”TW” och lättkränkthet tidigare men jag tycker också att man som företag borde tänka över vad man kommunicerar och hur. Håller ni med mig om att den här reklamen inte känns vidare genomtänkt? Träning och hälsa är en het potatis. Vi har problem både med ökad övervikt i samhället men också med undervikt/ortorexi (att man blir hälso/träningsbesatt i princip) och jag vill inte ställa dom två mot varandra eller resonera kring vad som är ”värst” men jag tycker på något sätt det blir osmakligt när SATS, som är en gymkedja och sannolikt har många medlemmar som battlar någon form av problematik kring kropp/träning/hälsa, att göra en sån här kampanj. Att liksom göra sig lustiga över ett reellt problem? Att träning kan leda till ett beroende som går ut över den egna hälsan, familjen, relationer, psyket och så vidare. Att det som börjar som ett oskyldigt träningsprogram kan övergå i krav, måste, besatthet. Jag fattar att tanken säkert är att spela på att varningstexter i normala fall är att spela på något dåligt som rökning, alkohol eller spel och att här blir man beroende av något bra och ska se det som en bra målsättning. Jag hajjar det men det här landar helt fel hos mig. Det triggar något i mig som gör träning till just krav, ett måste för att vara värdig. Det är inte där jag är mentalt idag, jag är på en bra plats i min ”hälsoresa” men jag har tidigare öppnat upp lite för att det har funnits tider i livet det har gått för långt för min del. Idag känner jag inte press utan bara glädje, mår inte dåligt över missad träning men vill gärna få till den för att den får mig att må bra. Kan balansera festkvällar med goda middagar och grisiga träningspass. Men så har det inte alltid varit och jag vet att det finns massor av tjejer, säkert killar också, som befinner sig på den där jobbiga platsen mentalt idag. För alla dom, och för alla som varit där, känns den här kampanjen som ett hån. Jag tycker inte man ska skämta om eller glorifiera beroenden, oavset om det rör sig om knark eller alkohol eller mat eller träning. Ett beroende innebär att du inte är fri. Ett beroende är ett fängelse, ingen skojsig reklam. Ett beroende är ett fängelse det är svårt att bryta sig fri från. Det är ingenting att locka med i en kampanj, det är inte något att göra reklam för. Jag vet att vissa av er säkert kommer reagera på att jag delar med mig mycket av träning och "hälsosamma" recept och därför hycklar med att reagera mot det här. Men jag tycker det finns en stor skillnad i att dela träningspass, prata om träning, dela med sig av recept osv. än att göra kommersiella kampanjer där man gör sig lustig över beroendeproblematik för att sälja en tjänst på det här sättet.