Imorgon är det Black Friday, en av dom största ”köphändelserna” under året som både älskas och hatas. Vissa tycker den är en vidrig kapitalisk dag som får oss att konsumera massa onödigt. Andra har dagen som en möjlighet att göra välbehövd inköp och till exempel julklappsshoppingen som de annars inte skulle ha råd med. Och vissa tycker bara om att fynda och få unna sig något extra. Vad tycker jag själv? Jag är fortfarande inte fan av Black Friday för egen del, inte för att jag är emot dagen men för att jag inte är bra på rea-shopping. Jag blir stressad av alla mail, sms och annonser som dyker upp och köper istället noll saker. Det spelar ingen roll om det är digitalt eller i butik - reor gör mig stressad och då flyr jag istället 😂. Däremot om man har planerat sikt mot något speciellt är Black-Friday ypperligt! Just nu bevakar jag själv Nintendo Switch för att jag vet att det ligger högst upp på barnens önskelista. Men nu var det inte det det här inlägget skulle handla om. Jag läste ett inlägg om en annan influencers åsikter kring just influencers och black friday som jag tyckte var intressant att fundera kring hur jag själv tänker. Nu skulle jag visserligen aldrig trycka in 10 kampanjer på 10 dagar oavsett period på året (bortsett från tidigare julkalendrar i och för sig men dom har varit extremt rabatterade med utbytet att jag får ”ge tillbaka” till följarna med fina vinster). Men visst blir det mer kampanjer under november-december än vad det blir under juli-augusti till exempel. Jag tycker inte min trovärdighet sänks för att jag gör kampanjer under black friday-veckan, så länge det är kampanjer som jag lika gärna skulle ha gjort under en annan tidsperiod. Jag skulle inte tacka ja till samarbeten som känns fel oavsett om det är kring black friday eller på sommaren när det är ganska dött. Jag planerar alltid runt mina kampanjer för att kunna vara ledig när barnen är lediga så jag värdesätter exempelvis att företag generellt sätt inte är lika ”på” under sommarmånaderna. Det jag alltid tänker på om det är en kampanjtät period är dock att det måste balanseras upp av ”vanliga” inlägg. Jag vill aldrig att det ska vara mest köpt yta på bloggen/Instagram utan då får jag kompensera med ökat redaktionellt innehåll. Vissa profiler har flera inlägg i rad som bara är reklam och just den approachen tilltalar inte mig men det är ju också dom som kanske brukar varna om att ”nu kommer det vara väldigt annonstätt den här veckan så ni vet.” Jag tycker inte det är fel eller konstigt att influencers lägger upp mer samarbeten vid såna här perioder. Precis som många andra branscher är det hög och lågsäsong på jobb och man får anpassa sig efter det, det gör inte att man är dålig på framförhållning. Det är som solglasögonföretag hämtar hem majoriteten av årets intäkter på våren/sommaren. Man får följa med i utbud och efterfrågan vad gäller både produkter och marknadsföring. Jag höjer inte priserna inför black friday för företag i mina kanaler, har faktiskt inte ens övervägt att göra det eller haft en tanke på det förrän jag läste om det. Jag har en prislista som gäller för hela året och självklart är priset också beroende på om det är ett långt samarbete som sträcker sig över året eller om det är ett enstaka nedslag, jag premierar företag som vill jobba långsiktig och som jag jobbat med tidigare - det är dom, oavsett säsong, jag allra helst vill jobba med. Dom får ju självklart också möjligheten att välja datum för sina nedslag i god tid innan och då kanske dom vill boka på nedslag vid black friday vilket jag inte ser något problem med. Företagen vet själva om att det är högt tryck under den perioden och ”svårare” att slå sig genom bruset av alla kampanjer men också att det shoppas som aldrig annars. Så jag räknar med att dom har kalkylerat för detta och inte räknar med att just min kampanj kanske står ut mot någon annan profil utan att det blir en ganska jämn spridning. Men med det sagt så vill jag ju fortfarande inte att företag ska tryckas in i uppdateringen utan att det helst ska vara sådana jag jobbat med tidigare eller att det är några nya som jag verkligen gillar. Jag tyckte det var ett intressant inlägg att läsa och tänka lite kring men för egen del känns det lite förmätet att racka ner på att influencers gör mycket kampanjer under just den här veckan. Om man är en profil som även under övriga året gör samarbeten så går yrket redan ut på att uppmuntra till konsumtion. Det känns som att man vill hymla lite med det om man väljer att ha annonsfritt just under black friday men gärna har kampanjer övrig tid. Visst blir det kanske lättare att se effekt på ens egna kampanj då dock och visa upp fina siffror för företaget när det är mindre ”konkurrens” på annonseringsplanen. Men jag vet inte, just den här punkten om att inte uppmuntra till onödig konsumtion och ta ansvar för sina kampanjer handlar för min del inte på att inte göra kampanjer under den här tiden utan snarare att alltid vara selektiv i vad man faktiskt gör kampanjer för och att man kan stå för dom produkterna - under hela året. Att inte mana till köp man inte själv skulle göra och inte tacka ja till samarbeten man aldrig själv skulle använda bara för att kunna få in faktureringen. Jag säger inte att det är rätt sätt att tänka men så tänker jag kring min arbete med sociala medier. Tycker ni det känns som att influencers överlag trycker ihop för mycket kampanjer under den här veckan?