Jag såg ett inlägg på Bloggbevakning där det togs upp 2 influencers som gjort samarbete med en begravningsbyrå. Den ene hade farbrorn just dött och för den andre var det en död granne som fick vara gestaltning i inlägget. Folk blev förfärade över att det görs betalt content av döda anhöriga och den sorgen som är. Är ingenting heligt, kan man göra reklamsamarbeten för vad som helst? Jag känner mig tvådelad. Å ena sidan så känns det skavigt att göra reklam med en död människa, hade hen själv varit med i det här sammanhanget? Hur uppfattas det av andra anhöriga, är dom okej med att sorgen blir så offentlig? Inte för att sorg är något som ska skymmas undan men för att man kanske vill dela den med dom som kände personen och inte med massor av följare som inte har någon relation till den döde. Å andra sidan… om det är okej med andra anhöriga och görs på ett sätt som talar gott om den döde. Begravningsbyråer måste ju också få göra reklam för sin verksamhet och det som är eftersträvansvärt med just influencers är ju att det ska vara personligt. Att man ska ”testa”/använda tjänsterna själv och inte bara läsa innantill och sen kasta bort prylen. Det kanske är bra att få upp ögonen för begravningsbyråer och liknande innan man tyvärr MÅSTE söka sig till dom. Jag känner inte att jag skulle med att göra den här typen av samarbete. Samtidigt vet jag att många är kritiska till att jag ex gör samarbeten med företag jag gillar till barnens födelsedagar och att det är något som borde vara ”heligt” - alltså att betala presenter och pynt från egen ficka direkt istället för att göra content av det. Samtidigt som man absolut skulle fråga efter kalaset vart det fina pyntet kom ifrån. Där har jag fått kritik för att ”sälja ut” mitt privatliv & jag förstår kritiken samtidigt som jag inte håller med om den. Därför tänker jag att jag inte ska sitta på så höga hästar och säga att det är fel med begravningsreklam - alla måste få sätta sina egna gränser för vad som är OK och inte vad gäller integritet. I det senare fallet använder man sig ju visserligen av någon som inte kan säga nej men den lider å andra sidan inte av det heller. Det är väl anhöriga som kan uppleva det som ett intrång och det är väl där det ska stämmas av innan. Jag har ingen aning om hur dom 2 influencerna gjort men den kommunikationen men tänker att man får väl ändå utgå från att dom stämt av med andra nära. Kanske är det till och med så att betalningen från inlägget går direkt till någon form av begravningskostnad så dom andra tycker det är bra? Vad tycker ni - får man göra samarbeten med allt som rör livets gång eller är vissa saker för heliga?