Temaveckan med kärlek fortsätter och idag tänkte jag på en vinkling bort från just alla hjärtans dag och det man typiskt tänkter på med kärlek men som ett stort område i dom flestas liv - jobbet! Jag tänkte på det senast under min och Hugos middag hur starkt han känner för Clean som är hans jobb och kanske också någon form av livsverk. Det lyser kärlek i hans ögon när han berättar om framsteg. Jag är så glad och kanske också lite avis på hur stark passion han känner för sitt jobb. Han har ju också ”vågat” gå i pension som influenser och satsa helhjärtat på Clean. Nu menar jag inte att jag är otillfreds med det jag gör men jag kan nog inte mäta mitt inre engagemang för bloggen med Hugos för Clean. Jag undrar också hur många som känner så starkt för sina jobb? Man spenderar ju generellt sätt så mycket tid på sitt jobb, nästan mer än man gör med sin familj. Hur löser man det rent mentalt om man inte trivs? Jag tänker att det säkert går ihop mycket med ens självkärlek om man är ”kär” i sitt jobb också. Att det är svårare att vara snäll mot sig själv och tänka gott om sig själv när man dagligen utsätter sig för sånt som inte får en att må bra. Vad tror ni? Jag hittade en lista om vad som är viktigt för att man ska trivas med sitt jobb och blev faktiskt förvånad i att det är viktigare för ens lycka att ha kul på jobbet än att ha en familj! Det säger mycket tycker jag! 1. Att ha kul Att trivas och ha kul på jobbet är viktigt! Svenska dagbladet publicerade resultat av en undersökning gjord bland 5 000 svenskar på uppdrag av hr-koncernen Wise group. Det visade sig då att ha kul på jobbet är viktigare för lyckan än om man har familj. “Den här undersökningen visar att jobbet är viktigare än familjen för att nå lycka och att vi bör ta det ännu mera på allvar hur det är på jobbet.” säger Stefan Rossi, vd på Wise. 2. Att vara stolt över sitt arbete/arbetsplats Att känna sig stolt över sin yrkesroll och företaget en arbetar för är viktigt. Dagens Analys skriver att närmare 80% av unga människor ser över företags sociala ansvar (CSR) när de söker jobb. Vi vill med andra ord kunna stå bakom företagets värderingar för att trivas. 3. Goda jobbrelationer Goda jobbrelationer är A och O för att trivas på jobbet visar en studie gjord av forskarna vid universitetet i Tel Aviv. Sajten Motivation lyfter studien gjord på 820 personer som menar att personer som känner stöd från sina kollegor får flera hälsofördelar och dessutom har chans att leva längre. 4. Känslan av att tillhöra teamet Vi människor är ett flockdjur och enligt FIRO-modellen (Fundamental Interpersonal Relations Orientation) strävar vi hela tiden efter att tillhöra gruppen och finna vår roll i den. Vi människor vill känna oss sedda, hörda och delaktiga. Känner vi oss utanför gruppen kommer vi i längden inte att trivas. 5. Självständighet med tydliga mål Att kunna styra över sitt eget arbete till viss del är en förutsättning för att trivas på jobbet skriver tidningen Kollega som publicerat en forskningsstudie som bygger på data från närmare 9500 anställda. Folkhälsovetaren Cathrine Reineholms menar att självständighet och tydliga mål är viktigt. “Chefer ska inte styra med hela handen, utan peka ut riktningen”. 6. Utvecklingsmöjligheter Att göra samma sak dag ut och dag in kan i längden bli tråkigt och otillfredsställande… Då är det lätt hänt att vi börjar leta efter nya utmaningar. Självklart är vi alla olika men många människor vill känna att det finns utvecklingsmöjligheter på arbetsplatsen. Att lära sig nya saker och bli tilldelad nya utmanade uppgifter kan därför ge en boost av ny energi och välbefinnande. Jag kan känna att det är just team/relationsdelen som är det lite sparsmakade med just mitt jobb och som jag kan sakna. Dock har jag löst det på sätt och vis genom att ha personer jag jobbar med som blir som ”kollegor” på ett sätt. Det gör att jobbet känns mindre ensamt! Det möjliggörs mycket som är kul med mitt jobb - men jag kan sakna typ julbord och kickoffer som andra arbetsplatser har. Jag känner mig ändå stolt över att jag lyckats bygga upp den här arbetsplatsen för mig själv på egen hand och jag ser det som en bra grund att stå på om jag vill utveckla mig inom andra områden i kommunikation/media. Summa summareum finns det punkter som skulle kunna optimeras i mitt jobb men jag är nog rätt nöjd överlag tror jag. Hur är det bland mina läsare - har ni jobb som gör er lyckliga eller olyckliga? Precis som jag sa om självkärleken så har vi ju bara ett liv och vi alla förtjänar att vara så lyckliga som möjligt under dagarna tycker jag. Jag förstår att alla inte kan brinna för sina jobb men känner ni er i alla fall tillfreds? Som att det är inte bara timmar in på lönespecen utan att det gör något positivt för er i vardagen i umgänge/utmaningar eller liknande? Berätta! ❣️