Jag fick se ett inlägg hos Bloggbevakning som fick mig att skratta till lite - det var på temat vilka influencers som skriver frågor till sig själv på instastory och sen använder adlinks för att få klick. Som ni säkert vet så innebär en adlink att den som lägger upp den får en liten peng för varje person som klickar sig fram till produkten. Så, med handen på hjärtat, skickar jag frågor till mig själv för att sen kunna göra adlinks på temat? Helt ärligt så… NEJ! Kan man svara på sina egna frågor eller har man ett ”spökkonto” man använder för detta? Kanske jag gått miste om hur mycket cash som helst genom att inte använda den här funktionen 😂😂😂 Skämt åsido så använder jag mig ju såklart av adlinks emellanåt. MEN det är också så att folk frågar vart ett plagg är ifrån nästan jämnt så fort det synts på SoMe. Oavsett om det är ett par nya brallor eller gamla favvojeans så kommer det snabbt frågor om vart jag köpt dom. Jag tror nog dom flesta skulle bli förvånade av att kika in i DMs och se hur många som frågar exakt samma fråga varje dag. Missförstå mig inte nu, jag tycker inte det är något negativt att folk frågar såklart. Jag ser det som att det är ju en del i jobbet att folk ska bli intresserade av vad jag visar upp och bli inspirerade och då måste man ju få fråga såklart. Ibland svarar jag direkt i DM och ibland fångar jag upp något som blivit en riktig frågebomb om kör som adlink-tips. Om 37 stycken har frågat vart en specifik jacka är ifrån tycker jag det känns smidigt och smart att köra en svep up med adlink, det är ju en win win för alla parter? Frågeställaren får svar + veta hur mkt den kostar och kan beställa direkt om hen vill. Jag får en liten summa för att jag slussar potentiella köpare till butiken och butiken får större sannolikhet till köp när frågeställaren blir slussad direkt till butiken istället för att jag bara svarar ex ”hm”. Jag förstår faktiskt inte varför vissa stör sig på adlinks - den som klickar behöver ju fortfarande inte betala eller göra något köp men influencern får betalt för det som faktiskt är hens jobb. Tycker det känns ganska rimligt? Sen känns det ju såklart fånigt om man sitter och skriver väldigt direkt frågor till sig själv för att sen svara på med en svep up, då känns det som att man fejkar sitt engagemang men jag tänker också att det borde synas ut mot kunden sen också? Om man inte får frågorna på riktigt är det säkert inte så många som sveper upp när ”bästa XX” länkas till. Jag såg att någon kommenterade om att det är tröttsamt när man ser något plagg i flödet och frågar om vart det är ifrån och det sen kommer ett reklamsamarbete där det plagget finns med men där håller jag inte heller med. Jag tycker snarare det är positivt och en "äkthetsstämpel" på att det är ett plagg man verkligen gillar när man använder det även utanför samarbetet. Ibland har jag samarbeten med långa korrtider för inläggen men jag gillar verkligen verkligen plaggen och vill ha dom på mig, då ser jag inte det som negativt att jag har det på mig innan samarbetet publiceras. Tror ni det fulas mycket med frågestunder på IG och att "fejka" engagemanget där med egna frågor? Och stör ni er på adlinks överlag eller tycker ni det känns fine sålänge det märks ut tydligt att det är just en adlink?