Jag tycker alltid det är intressant att läsa andras spaningar om influenceryrket, det ser jag som min plikt att följa! Jag kom in på Elsa Billgrens inlägg via bloggbevakning där hon dels gick igen sin egna tid som influencer men också siade framåt. Kul! Något jag fastnade lite vid var att det kommer handla mer om engagemang än antal följare. Inte för att vara dryg men just den spaningen tycker jag var lite... off. För just att engagemang är viktigare än följare har man ju konstaterat i flera år, både influencernätverk och kunder tycker jag har bra koll på det. Det är exempelvis väldigt vanligt att företag vill ha koll på exakt hur många procent av ens följare som är svenska. För om jag har 1 miljon följare men 95% av dom inte finns i Sverige så är dom inte så relevanta för ett svenskt företag som säljer på en svensk marknad. Då vill dom ju "bara" betala för dom 5% som är svenska så att säga. Och sen att det är viktigare att ha bra engagemang - alltså följare som kommenterar/like:ar/sparar/trycker på länkar än att dom bara ser men scrollar vidare. Influenser marketing är ju extremt kostnadseffektivt jämfört med traditionell media när man når rätt målgrupp. Sen håller jag med Elsa i spaningen att många "gamla" influencers nog sadlar om till något helt annat. Även om influencer livet är bekvämt på många sätt tror jag inte man orkar leva på att göra content av sig själv ett helt arbetsliv. För eller senare spyr man på att vilja vara aktuell och i centrum, tror jag. Vissa kör väl på samma spår men ändrar riktningen lite, typ startar eget inom marknadsföring eller jobbar för någon eventbyrå eller vad det nu kan vara medans andra kör heeeeelt annat typ sjuksyrra eller liknande. Mäklarboomen verkar dock ebbat ut lite från influencerradarn...! Jag tror också "cancel kulturen" gallrar bort många influencers. Det blir svårare att fortsätta sälja sig själv (som reklam nu alltså) om man visat upp värderingar som blir svåra för företaget att stå för. Det blir som ett måste för företag att inte samarbeta med något som kan vara problematiskt. Ibland tänker jag på hur det var i början av influencandet, typ när Hugo var challenge boy och gjorde massa dumheter men det bara sågs som bra för att han fick mycket trafik = mycket annonsvisningar = alla nöjda. Då var det liksom ingen som ställde så höga krav på företagen som använde sig av influencers heller. Sen blir jag ibland full i skratt i att många tror att den här grejen med att mycket klick på bloggen = "skrattar hela vägen till banken". Alltså att man som influencer medvetet skulle lägga ut draman för att skapa intresse som gör att folk klickar och vill veta mer. För att trafik skulle innebära mycket pengar. Så var det absolut förr i tiden när bloggbråk gav klick och massa banner-intäkter. Men idag får man ju typ ingenting av att någon läser bloggen. Det man får något av är dom samarbetena man gör. Och samarbetena behöver ju nå ut till folk, absolut, men företag vill inte riskera att en profil är problematisk. Så just att det är mycket besökare på bloggen för att spekulera om en otrohetsaffär eller dold operation eller vad det nu kan vara ger inte speciellt mycket skratt till bankomaten. Jag håller med Elsa om att influencers nog inte kommer vara ett utdöende släkte any time soon. Snarare att marknadsföring via influencers växer sig större. Men att man som följare både vill ha det genuina, ärliga, personliga "ofiltrerade" men också större krav på "filtrering" i att samarbeten osv ska kännas proffsiga. Bilder ska inte vara suddiga in the moment utan snyggt tagna och liksom redaktionella - ingen uppskattar ett samarbete där man rakt upp och ner fotar när man håller en grej i handen och skriver att den är bra. När man gör samarbeten ska det kännas mer som en riktig produktion - samtidigt som det ska kännas personligt. Jag tror också som jag skrev om tidigare att fler influencers kommer vara på tå för att inte göra bort sig och riskera att bli canclade. Man vill synas och märkas men absolut inte på fel sätt. Flera profiler har hamnat i kylan senaste tiden och det är något man absolut vill undvika... (som samarbete skulle det här exempelvis ses som extremt slött, väl?) Vad tror ni om influencers framtid?