Jag läste inne hos Sandra Beijer om "mammfluerare" (mammainfluencers/momfluencers eller vad man nu vill kalla det) utifrån en text i DN. Läste först Sandras inlägg och läste sen vidare på DN om vad som stod i den egentligen. Först och främst håller jag med i att det är knasigt att titulera just Sandra Beijer som en mammfluerare. Hon har haft barn i 2 år och bloggat nästan 20 år. Hon är ju en "gammal bloggräv" som har fått barn. Jag tycker hon snarare känns som motsatsen till en mammfluerare (som dock råkar ha barn), jag känner att hennes person är mycket "hon" än "mamma" om ni förstår vad jag menar? Men sen så ser jag ändå lite annorlunda på DN-artikeln utifrån mina egna tankar... "Är de moderna affärskvinnor eller utför de bara sådana uppgifter som hemmafruar alltid gjort, undrar Sara Martinsson." Måste det vara motsatser? Jag tänker att det ena inte utesluter det andra. Ja, hemmafruar har i alla tider tagit hand om barn och lagat mat och det ena med det andra. Men att göra det och samtidigt tjäna pengar på det gör väl ändå att man blir en modern affärskvinna? För ett antal år sen kanske man inte kunde göra det som en business men när det nu är ett faktum att man kan jobba som influencer och ens liv just då cirkulerar kring sitt föräldraskap, varför inte? Varför då säga att "de gör bara såna uppgifter som hemmafruar alltid gjort". En kock lagar mat, det har också hemmafruar (och andra) alltid gjort. Det tar ju inte bort riktigheten i utövandet. Jag ser mig nog inte som en renodlad mammabloggare längre men min start i det här jobbet var 100% barnrelaterat. Jag började blogga som gravid med Molly och det var rent strategiskt hopräknat tillsammans med Hugo (som drev portalen jag bloggade på) om att om jag får XX antal sidvisningar kan det innebära XX i annonskostnader och sen samarbeten på det. Det var en affärsmässig uträkning för att få livet att gå ihop som två (hyfsat) unga föräldrar. Jag var ung och hade inte så mycket annat livsmässigt att komma med i mitt influencande men det fanns ett intresse för mig baserat på Hugos kändisskap. Det känns som evigheter sen det här 😂 För mig var tanken att blogg skulle vara något temporärt och jag började ju plugga till sjuksköterska där jag hade tänkt ha mitt yrkesliv. Men så blev jag gravid igen med Leonore och såg vad bloggen gav mig. Stabil och bra inkomst, extremt flexibla arbetstider, möjlighet att vara med barnen mycket... och jag insåg att jag ändå jobbat upp mig något slags varumärke, som var mitt egna. Jag hade min dåvarande portal bakom mig, jag hade ett team som jobbade med att sälja kampanjer... jag såg att jag ändå byggt upp något och att det var större än den ursprungliga planen på att få in tillräckligt med visningar för att ha råd med välling. Där och då känner jag ändå att jag, personligen, gick från att "bara göra det hemmafruar gjort i alla tider" till att bli en "modern affärskvinna". Att kunna tjäna pengar på det som hemmafruar gjort i alla tider... är inte det att hacka systemet? Jag har liksom kunnat umgås mer med mina barn och samtidigt kunnat "tjäna pengar" på kvalitetstiden. För mig är som att lura systemet över hur det måste vara att kämpa med småbarn och karriär och vem får sämst pension och vem ska ta vabben och så vidare (säger jag med all respekt för er som är i det kämpandet). Idag är mina barn inte alls med på samma sätt som dom var förr. Mina kampanjer är inte längre för blöjor och barnmat och barnkläder utan snarare för träningskläder, skönhet, resor, mat... Barnen lever sina liv med skola och aktiviteter och är inte alls inkluderade på samma sätt i mitt jobb, både av praktiska skäl (dom är ju i skolan på dagarna) men också av integritetsskäl. Dom blir hela tiden större och större och sina egna människor. Jag har förståelse för integritetsaspekten i kritiken mot mammainfluencers men den tänker jag är en annan debatt än den här där det är lite skämmigt att man "har mage att tjäna pengar på att vara mamma". Det tycker jag absolut man ska ha. Varför skulle det vara mer OK med en tv-sänd kampanj för barnmat som går via en reklambyrå (och säkert ett manlig chef i det ledet...) med inhyrd bebis vars mamma står i kulisserna än att en influencer skapar samma typ av kampanj med sitt barn på sina egna villkor i sina egna kanaler (och då får betydligt mer arvode än den där inhyrda bebisen antagligen får?). Nej, jag köper inte att just "mammfluerare" skulle vara något skamligt för att moderskapet ska vara så heligt att ekonomi inte får tas med i ekvationen. Vad tycker ni?