En åsikt jag sett dyka upp mer och mer i kommentarsfält (både hos mig och hos andra) är en irritation på när influencers ber om input på vad följarna vill ha mer av. Jag fick exempelvis den här inputen: "En annan sak som gör att jag som läsare ”tappar” äkthetskänslan är när influensers frågar sina läsare hur många inlägg de vill ha per dag, vilken tid de ska publicera inlägg, ber läsare kommentera och gilla inlägg pga att det gör att dom kan fortsätta arbeta som influensers. Det låter så himla genomtänkt och oäkta då. Jag tappar intresset direkt." Blir det mindre äkta om man frågar om feedback? Eller ber om hjälp? Jag håller faktiskt inte med! Jag tycker snarare att det handlar om en lyhördhet och respekt för läsarna att vilja ta in synpunkter på vad de gillar! För även om jag är avsändaren här inne så är det ni som är mottagare och förutsättningen för att jag ska kunna arbeta med det jag gör. Att ta in åsikter om ex. vad man vill läsa om tycker jag inte tar bort äktheten - för jag kommer ju fortfarande utgå från mitt liv, mina aktiviteter och mitt känsloliv. Om någon skulle säga att "jag vill gärna att du skriver mer om bilar och hur man kan meka med bilen" så kommer jag inte ge mig på det för att jag kan inget om det, jag har inget intresse av det och det skulle garanterat bara bli pannkaka av det... Om någon däremot säger att de gillar mina inlägg om matlagning och bakning och vill se mer sådant är det något jag tar med mig i min planering att det faktiskt uppskattas. Sen går det ju inte att tillfredsställa alla - vissa kanske HATAR träningsinläggen eller "debattinläggen" medans andra tycker dom är absolut bäst. Därför vill jag hålla en balans mellan ytligt och djupt, vardagligt och festligt, det som majoriteten gillar ihop med vad jag själv känner är viktigt för stunden och inte minst alltid hålla det ihop med jag vill göra. Jag tänker att det är lite som tidningar och sajter överlag har formulär där man ska svara på sin upplevelse/vad man vill ha mer av eller mindre av osv. Det bygger ju på att rikta sig till det mottagarna faktiskt vill ha. Eller när verksamheter som inte alls bygger på innehåll på det sättet har "kundutvärderingar" typ när man får en blankett från tandläkaren om sitt senaste besök och vad man tyckte. Det visar ju en vilja att utvärdera sin verksamhet och ta in viktiga synpunkter, inte att verksamheten blir oäkta. Sen kan jag förstå att man som läsare/följare blir irriterad om varje inlägg följs av ett "glöm inte att like:a och kommentera!" eller att varje inlägg man lägger upp på Instagram följs av ett "ge den här posten lite kärlek!" för då håller jag med om att känslan blir att allt handlar om algoritmen och det blir supertrist. Från egen hand lyfte jag inte för så länge sen att man gärna får like:a och kommentera när det är inlägg man gillar just för att: 1. Jag kikar på vad som får mycket engagemang och vill såklart utvärdera och utveckla mig i mitt jobb. Sociala medier ÄR mitt jobb och det innebär ju att allt såklart inte bara blir helt slumpmässigt och oplanerat och hejsan hoppsan jag är bara inspirerande. Även om jag utgår från mig och mitt liv och ger en, i mitt tycke, äkta bild av min tillvaro, så behöver jag också tänka på allt som ett arbete. Lite som i inlägget om relaterbara influencers - jag får ibland en bild av (som kommentaren jag utgick från i inlägget här) att vissa följare verkligen ser ner på att influencers kan försörja sig på det dom gör samtidigt som man blir ruskigt irriterad på influencers som inte har en regelbunden uppdatering, inte hänger med i aktuella världshändelser eller tar ansvar i samhällsfrågor. Man vill att influencers ska göra det den gör bara som hobby och inte tjäna pengar men samtidigt vill man utkräva ansvar i allt från regelbunden uppdatering till samhällsansvar i viktiga frågor och att man nästan ska vara som en nyhetssajt (varför har du inte tagit upp den här konflikten, varför skriver du ingenting om läget i det här landet osv.). För att utgå från mig själv så lägger jag exempelvis stor vikt vid att ha en ganska ambitiös uppdatering på bloggen, jag vill att man som följare ska kunna kolla in flera gånger per dag och få något nytt och inte mötas av ett inlägg som skrevs för 4 dagar sen. Jag vill att det ska vara varierande innehåll med högt och lågt och jag vill också att det ska vara sånt som ni faktiskt vill läsa om men jag vill inte heller pumpa ut inlägg bara för att utan något egentligt innehåll. 2. Jag tycker själv att man ibland blir dålig på att ge feedback när det är saker man gillar. Att ge en like på ett Instagraminlägg tar inte ens en sekund och gör att man ändå visar uppskattning. Jag, precis som många andra, kan ibland glömma av ge den där like:n på inlägg jag faktiskt fastnar på i scrollandet. 3. Generellt sätt får man mindre engagemang på sponsrade inlägg och sponsrade inlägg är en förutsättning för mitt jobb. Ett inspirerande flöde i all ära men det går inte att handla mat på ett fint flöde. Självklart ska man inte gilla alla sponsrade inlägg alla influencers gör för att vara snäll men OM det är en profil man gillar att följa, som man tycker skriver intressanta/roliga/inspirerande blogginlägg eller har ett flöde på Instagram där man tar del av ex. träning och recept och annat som man faktiskt får någon nytta av då tycker jag inte det är orimligt att bjucka på en like även när det är köpta inlägg (självklart inte om det är reklam för något företag man verkligen inte gillar eller så). För det kostar dig inget men kan göra stor skillnad för personen som producerar innehåll du tar del av. Kort å gott - jag förstår att man som följare ibland kan bli irriterad på samarbeten eller på uppmaningar om att gilla inlägg. Men jag tycker inte influencers som emellanåt frågar följarna om vad dom vill se mer av gör fel. Jag tycker det visar på ett intresse för dom man riktar sig mot och att man tar sitt jobb på "allvar". Livet som influencer är en balansgång mellan det personliga och yrkesmässiga och jag tror att det märks om man tappar det personliga och blir "oäkta" rätt snabbt. Så tänker jag. Vill ni kommentera för att ni har en input på ämnet - gör det! Men se det inte som en uppmaning för att skapa engagemang 😉