Mitt träningspass med Cleangänget igår fick mig att tänka på arbetsplatser och vad som gör en arbetsplats "bra". Jag tänker att det är nog himla individuellt vad man ser som viktigt för att trivas på jobbet. I dagsläget jobbar jag som min egen och har ingen egentlig arbetsplats att förhålla mig till (därför blir det extra tacksamt att få hänga på ex. Cleans träning så jag också får lite gemenskap!) och det för med sig några av dom viktigaste punkterna för mig: det ska vara flexibelt och gå att kombinera med föräldrarollen. Jag tänker att om jag skulle jobba ett "vanligt" jobb med kontorstider att förhålla mig till skulle jag vilja vara på arbetsplats som främjar hälsan och har företagsträning. Det är guld både för att värna personalens hälsa och stärka teamet. Har ni lyssnat på Anders Hansens sommarprat (läs mitt inlägg om det HÄR) än? Det tycker jag alla chefer borde lyssna på och se till att ta lärdom av till arbetsplatsen. En annan punkt jag tycker är superviktig är flexibilitet och att det ska vara barnvänligt. Att inte ha chefer som suckar över att man kanske behöver vabba eller hämta tidigt från förskolan någon dag. Eller som blir sura när de får veta att en anställd är gravid, fy! Visst förstår jag att det kan kännas omständigt med personal som har småbarn som blir sjuka och allt sånt där för arbetsgivaren men där tycker jag verkligen man borde vara lite flexibel och se det positiva istället. Jag vet inte hur det är med er men sen jag blev mamma har jag levlat i effektivitet. Att sitta och slöa och dra ut på saker händer liksom inte utan man är van att rodda med 1000 saker och ja vara mer effektiv. Chefer borde se det som "åh, du är mamma till småttingar? Då är du stresstålig, effektiv och en jäkla projektledare - guld!". Jag tror också man kanske blir mer effektiv för att man vill iväg till sin lilla. Jag får absolut mer gjort på typ 5h idag än vad jag fick på en 8h dag innan barn. Man skippar fikapauser, småsnacket och att slöa vid skrivbordet för att man vill bli klar med sina grejer och gå till föris. Sucka inte över mammor (eller pappor) som lämnar kontoret tidigt för att hämta barn - de har säkert gjort sin del ändå! Andra saker som är viktigt för mig är att det ska kännas stimulerande, att jag gör något kul och får utmanas och utvecklas ibland. Och att jag får vara kreativ! Att ha en bra chef som vet värdet av det jag pratade om ovan också skulle vara viktigt. Sen är det klart jag helst skulle vilja ha bra kollegor men jag är så van vid att ha inga kollegor alls så jag vet inte om det kvalar in på min "viktigt lista". Bara att ha kollegor skulle vara trevligt! Det är nog min topplista på saker som skulle vara viktiga för mig för att trivas på jobbet. Jag hittade faktiskt en lista på vad svenskarna tycker är viktigast på arbetsplatsen, såhär ser den ut! Det här är det viktigaste på arbetsplatsen: Bra kollegor (66 %) Intressanta arbetsuppgifter (57%) Bra chef/chefer (53%) Bra balans mellan jobb och fritid (39%) Flexibla arbetstider (31%) Utmanande arbetsuppgifter (27%) Att jag känner att mitt jobb tillför något för samhället/bidrar till en bättre värld (22%) Erkännande (22%) Nära till hemmet (21%) Möjligheter till avancemang (17%) Möjligheter till vidareutbildning (17%) Bra, ergonomisk arbetsmiljö (16%) Bra kommunikationer (13%) Att arbetsplatsen är estetiskt tilltalande (4%) Annat (3%) (Källa: Yougov) Stämmer det här in på er eller vad värderar ni på arbetsplatsen? Och har ni ett jobb ni trivs på eller vill ni byta? SÅ många verkar vantrivas på jobbet och med tanke på hur mycket tid man spenderar där tror jag det verkligen drar ner ens välmående på det stora hela. Det är nog lätt i att fastna i att "det är så det är" men livet är för kort för att ha ont i magen på söndagen för att arbetsveckan ska börja eller att räkna ner minuterna till klockan 17 varje morgon efter första koppen kaffe. Du är värd att trivas på ditt jobb! För dig som vantrivs; fundera på om det går att göra någon förändring för att du ska trivas på ditt nuvarande jobb. Känns det omöjligt? Se dig om efter annat!